Лабораторна робота №5

Тема: Методи асоціативного запису інформації. Створення та редагування інтелект- карт засобами локальних та мережевих ресурсів. 

Мета: ознайомитись із особливостями класифікації ідей та ухвалення рішень в ході наукових досліджень з використанням технології майдмепінгу; навчитись створювати та редагувати інтелект-карти засобами локальних та мережевих ресурсів, а також візуалізувати та структурувати інформацію для презентації наукових проектів за допомогою інтелектуальних карт.

Завдання для самостійної роботи

1. Література та мова – складні навчальні предмети, що вимагають цілісного естетичного сприймання та аналізу літературних та мовних явищ. Сприймаючи текст, здійснюючи аналіз літературних творів, глибоко осмислюючи мовні явища, учень здійснює його смислову компресію (осмислення). Усі процеси сприймання тексту та його аналізу, вивчення мовних явищ та перенесення знань у практичну діяльність тісно взаємопов’язані. Широке використання технології інтелект-карт дозволяє організувати процес засвоєння від первинного сприйняття мовного чи літературного явища до глибокого розуміння та практичного використання у власному житті, що стає основою формування літературної, мовної та мовленнєвої компетентностей учнів.

Використання інтелект-карт на уроках УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ дозволяє вирішувати такі завдання: 
  • забезпечує умови для розвитку творчої особистості дитини; 
  • сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні; 
  • забезпечує особистісно орієнтовану модель навчання; робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку-пари української мови та літератури; 
  • як складова технології SCAFFOLDING («будівельних лісів», що широко використовується в багатомовному просторі навчального закладу) – стратегія підтримки учня\студента на уроці-парі з використанням різних видів допомоги – від таблиці, що знаходиться на дошці, до детального пояснення, що буде відбуватися на уроці і для чого це потрібно, карти розуму спрямовують учня\студента на отримання нових знань, спираючись на отриманий досвід. 

Розумову карту можна описати як асоціативну мережу, що складається з образів і слів. Адже саме слово є головною одиницею мови. Учень\студент сам згадує або знаходить слово, що активізує процеси пам'яті і мислення. Представляючи кожне поняття у вигляді картинки, він використовує складний ланцюг навичок, характерних як для лівої , так і для правої півкулі мозку. Використання малюнків і образів полегшує розуміння і запам'ятовування . Будь-яка річ, що постає в уяві незвичайною, барвистою або кумедною, набагато легше запам'ятовується і швидше спливає в розумі, ніж речі банальні й нудні (для цього використовуються різні кольори і малюнки). Саме на цьому і ґрунтується чудодійна сила розумових карт. Таким чином, в створенні розумових карт задіяні уява, творче та критичне мислення, усі види пам'яті: зорова, слухова, механічна, що і сприяє результативному запам'ятовуванню. Висновки Інтелект-карти дають змогу в стислій, вербально-образній формі глибоко, міцно засвоювати навчальний матеріал, тому використовувати цю технологію можна на різних етапах уроків при вивченні української мови та літератури.



Малювати інтелект-карти можна руками на папері (для індивідуальної роботи це набагато краще) або використовувати комп'ютерні програми: Concept Draw MINDMAP Professional v 4.5. FreeMind 0.9.0 Beta 9, Power Point. 

Можна виділити 3 етапи творчого процесу: 
1 етап: 
  • Визначення об'єкта вивчення (центрального образа інтелект-карти). 
  • Виверження асоціацій (запис будь-яких слів, образів, символів, що прийшли в голову при погляді на центральний об'єкт карти). 

2 етап. Побудова первинної інтелект-карти: 
  • У центрі аркуша малюється центральний образ (об'єкт вивчення), що символізує основну ідею. 
  • Основні теми та ідеї, пов'язані з об'єктом вивчення, розходяться від центрального образа у вигляді гілок першого й другого рівнів. 
  • На кожній лінії записується одне ключове слово. 
  • Скрізь, де можливо, додаються малюнки, символи та інша графіка, що асоціюються із ключовими словами. 
  • Наносяться стрілки, що з'єднують різні поняття на різних гілках. 
  • Для більшої зрозумілості нумеруються гілки й додаються ореоли. 
  • По можливості використовується максимальна кількість кольорів. 

3 етап «Реконструкція й ревізія»: 
  • Повторне виверження вільних асоціацій. 
  • Перегляд інтелект-карти. 
  • Перевірка здатності до згадування інформації, що знаходиться в інтелект-карті.

2.  Поради Тоні Бьоюзена з техніки створення ментальних карт

Поступово ви розвинете свій особистий стиль майндмеппінга, але на першому етапі, необхідно дотримуватися наступних правил: 

- важливо розміщувати слова на гілках, а не в ромбах і паралелепіпедах тощо. Важливо і те, що гілки повинні бути живими, гнучкими, загалом, органічними. Малювання ментальної карти в стилі традиційної схеми повністю заперечує ідеї майндмеппінгу. Це сильно ускладнює рух погляду по гілках і вносить багато зайвих однакових, а, отже, монотонних об'єктів; 

- писати на кожній лінії тільки одне ключове слово. Кожне слово містить тисячі можливих асоціацій, тому склеювання слів зменшує свободу мислення. Роздільне написання слів може привести до нових ідей. 

- довжина лінії повинна дорівнювати довжині слова. Це простіше і економніше; 

- пишіть друкованими літерами, якомога ясно і чітко; 

- варіювати розмір літер і товщину ліній залежно від ступеня важливості ключового слова; 

- обов'язково використовуйте різні кольори для основних гілок. Це допомагає цілісному і структурованому сприйняттю; 

- часто використовувати малюнки і символи (для центральної теми малюнок обов'язковий). Іноді ментальна карта взагалі може цілком складатися з малюнків; 

- прагнути такої організації простору, щоб не залишалося порожнього місця а гілки не розміщувалися дуже щільно. Для невеликої ментальної карти використовуйте аркуш паперу формату А4, для великої теми – А3; 

- гілки, що розрослися, можна укладати в контури, щоб вони не змішувалися з сусідніми гілками; 

- розташовувати лист горизонтально. Таку карту зручніше читати.

Інтелектуальна-карта з порадами





3.  Інтелектуальна карта за темою ЛБ № 3,4


4. Для того, щоб поділитися посиланням на карту:

Щоб експортувати:

І слідувати інструкціями:







Контрольні запитання 


1. Що розуміють під поняттям «інтелектуальна карта»?

Інтелектуальна карта (карта думок, ментальна карта, карта пам'яті, карта розуму (англ. mind-maps) – графічне відображення процесів багатомірного мислення, як найбільш природній спосіб інтелектуальної діяльності людини. 



4. Що розуміють під поняттям «майндмеппінг»?

Майндмеппінг – це техніка зручного запису та систематизації інформації. Ментальні карти використовують для створення, візуалізації, структуризації й класифікації ідей, а також як засіб для навчання, організації діяльності, розв’язування задач, ухвалення рішень, під час написання статей. 



7. Як можна застосовувати інтелект-карти в процесі підготовки наукових доповідей та їх презентацій?

Застосування інтелект-карт допомагає мислити абсолютно по-новому, максимально використовуючи обидві півкулі головного мозку. Інтелект-карти використовуються для створення, візуалізації, структурування і класифікації ідей, а також як засіб для навчання, організації, вирішення завдань, ухвалення рішень, при написанні статей, організації науково-дослідної роботи тощо. Інтелект-карти – це інструмент, що дозволяє: 

− спростити процес обробки та опрацювання інформації: запам'ятовувати, розуміти, відновити логіку тощо; 
− зручно використовувати для презентації навчального та наукового контенту, наочного пояснення своєї позиції співрозмовникам; 
− полегшити процес прийняття рішень, створення планів наукової роботи, розробці науко-дослідних проектів, конспектів лекцій тощо; 
− організувати самостійну науково-дослідну роботу (постановка проблемного питання, обговорення, проведення опитувань, робота за готовим алгоритмом дій чи правилом тощо). 



9. Назвіть переваги застосування інтелект-карт в освітньому процесі та науково-дослідній діяльності.

1. Інтелект-карта допомагає реалізувати один із найважливіших принципів педагогіки – принцип наочності. Вона дає змогу охопити все одним поглядом, так як блок-схема демонструє все найвагоміше в асоціативних порівняннях та зв’язках. 

2. Принцип побудови інтелект-карт доцільно використовувати на етапах підведення підсумків. Узагальнення даних з теми дослідження відображається на одному зображенні, вся навчальна/наукова інформація трансформується в асоціативні зв’язки навчальних/наукових понять. 

3. Інтелект-карту можна будувати в процесі конспектування великих за об’ємом тем – замість довгих конспектів та витрат часу для запису матеріалів користувач формує лише одну блок-схему. 

4. Метод майндмеппінгу спрямований на розвиток творчого, критичного мислення, логіки та вміння згортати весь науковий матеріал до самого найважливішого, підвищує якість та інтенсивність праці, тренує пам’ять, концентрацію уваги тощо. 

5. За допомогою інтелект-карт, їх графічної привабливості, візуального представлення великих обсягів наукової інформації процес генерації ідей стає більш швидким, ефективним та продуктивним. 



13. Які особливості застосування онлайн-ресурсу Mindomo при створенні та редагуванні інтелектуальних карт?



− Три аккаунта: вчитель, бізнесмен, студент. 
− Пропонується 24 шаблони карт. 
− Можливість спільної роботи над картою декількома користувачами. При зміні карти приходять повідомлення на електронну пошту. 
− Є можливість резервного копіювання. 
− Додаються аудіо- та відео-записи, зображення, гіперпосилання, іконки, символи; 
− Встановлюється пріоритетність завдань, додаються коментарі до блоків. 
− Безкоштовний пакет: 3 карти знань. 



Коментарі